تحلیل دولتی ها از اخراج بولتون-راهبرد معاصر

تحلیل دولتی ها از اخراج بولتون

ربیعی، آشنا، ظریف و صالحی از جمله مقامات بلندپایه ی دولتی هستند که در اولین ساعات خبر اخراج بولتون از سمتِ مشاور امنیت ملی آمریکا به آن واکنش نشان داده و به تجزیه وتحلیل آن پرداخته اند.
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۴ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 11
کد خبر: ۲۱۹۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ کنار گذاردن جان بولتون در تعیین مشی دولت آمریکا در قبال مذاکره با طالبان از سوی ترامپ بر گمانه زنی ها مبنی بر کناره گیری و یا کاهش نقش او در اتخاذ سیاست های کاخ سفید افزود. امری که شب گذشته با توئیت ترامپ مبنی بر اخراج بولتون به حقیقت مبدل شد.

 

ربیعی، آشنا، ظریف و صالحی از جمله مقامات بلندپایه ی دولتی هستند که در اولین ساعات خبر اخراج بولتون از مشاور امنیت ملی آمریکا به آن واکنش نشان داده و به تجزیه وتحلیل آن پرداخته اند.

 

حسام الدین آشنا در واکنش به برکناری جان بولتون از سوی ترامپ، در توئیتی نوشت:

 

‏به حاشیه‌ رفتن و سپس حذف بولتون یک حادثه نیست بلکه نشانه‌ای قاطع از  شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا در مواجهه با مقاومت سازنده حداکثری ج.‌ا.‌ایران است. شک نکنید که ما توان مدیریت رفتار ایالات متحده آمریکا نسبت به ایران را داریم و هرگز عقب نخواهیم نشست. حصر ایران شکسته‌خواهد شد.

 

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشد اسلامی سه‌شنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: امروز روز خوبی برای تیم «بی» نبود. بولتون با خفت از کاخ سفید اخراج شد و بنیامین نتانیاهو در وسط سخنرانی با ترس و تحقیر به پناهگاه رفت. روزهای تلخ‌تری در فراروی ایران ستیزان است.

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که همواره از بولتون به عنوان ضلعی از اضلاع چهارگانه تیم ب نام می برد، به خبر اخراج او واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در توئیتی نوشت: دکتر ظریف در پاسخ به درخواست یک خبرنگار آمریکایی که خواستار اظهار نظر درباره اخراج جان بولتون شده بود، گفت: ما درباره امور داخلی ایالات متحده اظهارنظری نمی‌کنیم.

 

سخنگوی دولت به برکناری جان بولتون واکنش نشان داد. علی ربیعی در توییتر نوشت: جان بولتون⁩ ماه‌ها پیش وعده داده بود که ⁧ایران⁩ تا سه ماه دیگر نخواهد بود؛ ما هنوز ایستاده‌ایم و او رفته است؛ همانگونه که همه ایران‌ستیزان، یکایک صحنه را ترک کردند.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: با اخراج بزرگ‌ترین حامی جنگ و تروریسم اقتصادی، کاخ سفید با مانع کمتری برای درک واقعیت‌های ایران مواجه خواهد بود.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته در اقدامی ناگهانی در توئیتر خود اعلام کرد که جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید به دلیل اختلاف‌نظرهای شدید با وی و اعضای دولتش، از کار برکنار شده است.

 

همچنین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در حال سخنرانی در یک گردهمایی انتخاباتی بود، ناگهان به دلیل پرتاب موشک توسط نیروهای مقاومت از غزه به شهرک اشدود، جایی که نتانیاهو آنجا بود، مجبور به فرار از محل سخنرانی خود شد.

 

بولتون و نتانیاهو دو ضلع تیمی بودند که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آن را تحت عنوان «تیم ب» به عنوان گروه جنگ‌طلبی که جهان را ناامن کرده، معرفی کرده بود.

 

ظریف بارها در پیام‌های توئیتری و در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های مختلف به تشریح ماهیت این گروه و چگونگی به سایه رفتن صلح با حضور این افراد در صحنه سیاسی جهان پرداخته بود.

 

وزیر خارجه ایران ماه گذشته در یکی از پیام‌های خود در توئیتری به ترامپ هشدار داد که بولتون به همراه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی (دیگر عنصر گروه ب) ترامپ را برای از بین بردن برجام فریب داده‌اند.

 

وی در این توییت افزود: «بولتون و نتانیاهو در سال ۲۰۰۵ با اصرار بر غنی‌سازی صفر، توافق پاریس میان ایران و سه کشور اروپایی را از بین بردند. نتیجه؟ ایران غنی‌سازی خود را تا سال ۲۰۱۲، صد برابر کرد.»

 

‌ظریف افزود: «اکنون آنها با همین توهم، دونالد ترامپ را برای از بین بردن برجام فریب داده‌اند. تیم "بی" درس نگرفته است. ولی دنیا باید درس بگیرد.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار